Bewaking en periodiek beheer

Volledig systeembeheer op locatie

Persoonlijk contact met ict-gebruikers is een belangrijk onderdeel van de service die we bieden. Een periodieke afspraak op locatie is daarom de basis van het systeem- en werkplekbeheer. Jouw medewerkers spreken de consultant van Brisk ICT daardoor sneller aan. Een drempel wordt weggenomen en het werkplezier neemt toe.

Bij Brisk ICT beschik je over een vaste technische consultant, die de volgende werkzaamheden voor je verricht:

  • Afhandelen openstaande meldingen
  • Controleren of alle netwerkonderdelen nog optimaal (samen)werken
  • Checken en zonodig bijstellen van back-ups
  • Uitvoeren van updates

Daarnaast informeert jouw consultant je over eventuele knelpunten en mogelijke oplossingen. Tijdens het bezoek geeft de consultant advies over nieuwe ontwikkelingen en vervult de rol van sparringpartner.

Behalve van helpdeskondersteuning en support op locatie profiteer je van de speciale monitoring-tool van Brisk ICT. Hiermee bewaken en controleren we volledig automatisch de prestaties van het bedrijfsnetwerk van je organisatie.

Meer weten over bewaking en periodiek beheer van jouw systemen en werkplekken door Brisk ICT. Stuur ons een berichtje.

Brisk ICT geeft meer kleur aan jouw kantoorautomatisering

Jouw computer zegt ‘nee’. Hoe fijn is het dan als je snel wordt geholpen. Je kunt weer verder…

Waarschijnlijk herken je bovenstaand voorbeeld. Maar er komt tegenwoordig heel wat kijken bij zorgeloos werken. Ict-dienstverlening omvat veel meer dan alleen hardware en software. Het gaat ook om perfecte ondersteuning en beheer op afstand of op locatie. En natuurlijk heeft informatiebeveiliging de hoogste prioriteit. Kantoorautomatisering verandert en Brisk ICT verandert mee. Je ziet dat bijvoorbeeld op onze vernieuwde website. Voorheen met één groen led-bolletje, dat werkplekautomatisering symboliseerde. Nu met twee extra bolletjes voor cyberveiligheid en beheer & ondersteuning. Hieronder lichten we de drie ict-pijlers kort toe.    

Werkplekautomatisering: de sleutel tot efficiëntie

Met het digitaliseren van werkprocessen valt veel winst te behalen. Je wilt de ict-werkplekken van je medewerkers daarom zo goed mogelijk faciliteren. Daarbij gaat het om laptops, pc’s, tablets, smartphones, kantoorapplicaties, internettelefonie, netwerken en de cloud. Brisk ICT biedt complete ict-oplossingen passend bij jouw wensen en mogelijkheden. We beschikken over jarenlange ervaring en bewezen deskundigheid met zowel Apple als Microsoft, lokaal, hybride en in de cloud.  

Cyberveiligheid: het fundament van moderne ict

Veiligheid is een absolute prioriteit geworden, in een tijd waarin cyberdreigingen voortdurend een andere gedaante aannemen. Als Brisk ICT zorgen we dat al jouw kritische bedrijfsapplicaties en data veilig zijn, zowel in de cloud als op locatie. Verder beschermen we je bedrijfsnetwerk tegen malware, hacking en phishing. Dat doen we met behulp van state-of-the-art toegangsbeveiliging. Daarnaast beschermen we bedrijfsdata met betrouwbare back-upoplossingen. Ook adviseren we jouw organisatie en medewerkers op het gebied van security awareness.  

Beheer & ondersteuning: de ruggengraat voor betrouwbare ict

Jouw bedrijfsautomatisering rendeert alleen als alles (samen)werkt. Gebruikers efficiënt en snel toegang geven tot ict-systemen regelen wij met geautomatiseerde uitrol van apparaten. We zorgen er bovendien voor dat je medewerkers ongestoord kunnen doorwerken. Met goede helpdesk-ondersteuning, back-up herstelservice en beheer op afstand of bij jou op locatie.  

Kan jouw organisatie ook wel wat meer kleur gebruiken?

Goede werkplekken, beveiliging en ondersteuning zijn onmisbaar voor de continuïteit van jouw organisatie. Brisk ICT biedt toekomstgericht ict-dienstverlening. Zodat jouw medewerkers productief, veilig en plezierig kunnen blijven doorwerken. Vandaag en morgen. Jouw persoonlijke technisch consultant of accountmanager bij Brisk ICT adviseert je graag. Kijk op www.brisk-ict.nl om meer te weten te komen over onze diensten en oplossingen. Of stuur nu meteen een berichtje. [...]

Adobe CC: jij de creativiteit, wij het gedoe

Adobe Creative Cloud (Adobe CC)  is voor veel creatievelingen een onmisbaar programma. Wil je gebruikmaken van dit powerhouse voor jezelf of je medewerkers, maar zonder het gedoe van licentiebeheer? En wil je met je vragen over de installatie snel terecht kunnen bij een Nederlandstalige partner waar je bovendien gewoon een mens aan de telefoon krijgt? Dan ben je bij Brisk ICT aan het juiste adres.  

Standaardgereedschap voor creatievelingen

Als je als professional werkt met fotografie, grafisch ontwerp, videobewerking of webontwikkeling, kun je gewoon niet om Adobe heen. Programma’s als Photoshop, InDesign en Premiere Pro zijn al jaren hét standaardgereedschap voor elke creatieveling. Wat je bedenkt kun je ermee doen, en vaak nog veel meer. Bovendien kent iedereen ter wereld Adobe als het bedrijf achter Acrobat voor het maken en bewerken van pdf’s.  

Adobe Creative Cloud

Adobe weet wat creatieve gebruikers nodig hebben. Daarom investeren ze voortdurend in nieuwe features en ontwikkelingen, en zorgen ze voor digitale veiligheid. In 2011 is Adobe overgestapt naar de cloud, die ze Adobe CC (Creative Cloud) noemen. Het grote voordeel van Adobe CC is dat je altijd de laatste versie van de programma’s hebt, dat er een back-up van je werk in de cloud staat en dat je overal kunt werken waar je internet hebt.  

Goed beveiligd

Vroeger kon je, al was dat natuurlijk niet de bedoeling, met wat kunst en vliegwerk nog wel een kopie van Adobe van iemand anders overnemen. Met Adobe CC kan dat niet meer. Iedere gebruiker heeft een eigen licentie nodig en die is zorgvuldig gekoppeld aan je inloggegevens. Dat betekent ook dat je, als je licentie verlopen is, niet meer bij je opgeslagen werk in de cloud kunt. Dat is streng, maar ook wel eerlijk, gezien wat je ervoor terugkrijgt.  

Ingewikkeld

Hoewel Adobe alles goed voor elkaar heeft, kan het inlogproces van Adobe CC soms voor wat hobbels zorgen. Je krijgt dan de melding dat je inlognaam niet bekend is, of je inlognaam al in gebruik. Soms wordt je wachtwoord niet herkend of werken de automatische updates niet. Via fora, YouTube-tutorials en niet te vergeten de online FAQ van Adobe zelf kun je deze installatie- en beheersproblemen vaak zelf wel oplossen. Maar soms lukt het niet, je weet niet wat je verkeerd doet en je kunt wel wat hulp gebruiken.  

Wij het gedoe, jij de creativiteit

Op gedoe zit je niet te wachten, je wilt gewoon dat de installatie van Adobe CC werkt. De meeste klanten van Brisk ICT willen gewoon met Adobe CC kunnen werken. Laat daarom alles wat komt kijken bij het beheer van de accounts en licenties, het instellen van de gebruikers en hun rechten, over aan Brisk ICT. Zo kan jullie creativiteit ongehinderd blijven stromen. Je vaste accountmanager kent jouw bedrijf en helpt je snel.

Geen extra kosten, wel voordelen

Besteed je het abonnement, beheer en onderhoud van je Adobe CC uit aan Brisk ICT, dan kost dat jou niets extra’s. Zijn er problemen die wat meer tijd kosten om aan te pakken, dan rekenen we een supporttarief. De ervaring leert echter, dat we de meeste issues snel voor je kunnen fixen. Profiteer dus van Adobe CC via Brisk! Je krijgt Nederlandstalige hulp bij:
  • Installatie van Adobe CC op je apparaten
  • Verlenging van je licenties
  • Het inrichten van Adobe Admin Console
Brisk ICT heeft de expertise van 30 jaar ervaring met het beheren van Adobe installaties. Dus als je Adobe pakket niet werkt, of je Adobe CC panel functioneert niet, neem dan gerust contact op.  

Iets voor jou?

Heb je interesse, dan kun je bij Brisk ICT terecht voor een jaarabonnement op de hele suite van Adobe CC, voor zowel PC als Mac. Je kunt dan alle programma’s gebruiken (vergeet Adobe Acrobat Pro niet, voor het maken en bewerken van pdf’s). Wij zorgen dat het werkt. [...]

Verklein je kwetsbaarheden met Attack Surface Reduction

Zoals mensen al duizenden jaren hun lichaam bedekken om het oppervlak waar zon, regen of kou ze raken zo klein mogelijk te maken, zo kun je ook de pogingen omschrijven om je bedrijf te beveiligen tegen dreigingen van buitenaf. Het oppervlak waar aanvallen je kunnen raken wil je minimaal houden. Op het gebied van cyberdreiging noem je dat Attack Surface Reduction (ASR).

De plekken waar je kwetsbaar bent

Als bedrijf heb je twee of drie plekken waar je kwetsbaar bent voor criminelen. Als eerste zijn dat de apparaten waarmee je medewerkers werken. Denk aan de vaste computer en eventueel de VoIP-telefoon op hun werkplek, het Teams-roomsysteem in de vergaderruimte en de laptop en mobiele telefoon die ze bij zich kunnen dragen. Als tweede is de Cloud waarin je werkt een plaats waar je blootstaat aan mogelijke aanvallen van buitenaf (en eventueel binnenuit). Als derde gelden de on premise servers die een enkel bedrijf nog in huis heeft staan. Die hebben ze dan om specifieke software of configuraties op te draaien, of om redenen van fysieke veiligheid.  

Criminelen hebben verschillende ingangen

Als criminelen via een van de genoemde kwetsbare plekken je digitale omgeving willen binnendringen, om bijvoorbeeld gegevens te stelen of je data te gijzelen, maken ze gebruik van drie verschillende ingangen:
  • menselijke fouten
  • zwakke plekken in je procedures
  • technische kwetsbaarheden
Samen met de kwetsbare plekken vormen deze drie aspecten dus het ‘Attack Surface’ van je bedrijf. We lopen ze even langs, en vertellen daarna hoe je de risico’s op schade door criminele activiteiten kunt verkleinen.  

Menselijke fouten

In ons eerdere blog over phishing schreven we er al over: je medewerkers (en jij) zijn de zwakste schakel in de beveiliging van je bedrijfsgegevens. Kwaadwillende buitenstaanders gebruiken de menselijke neiging om onnadenkend ergens op te klikken, of vertrouwelijke gegevens achter te laten als de omgeving er een beetje betrouwbaar uitziet. Zo ontfutselen ze inlognamen en wachtwoorden en verschaffen ze zich toegang tot data die je zorgvuldig dacht te hebben afgeschermd.  

Procedures

Zijn je procedures op orde? Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je helder vastlegt wie toegang heeft tot de data, en ook wie die gegevens kan aanpassen. En als je iemand (tijdelijk) rechten moet geven om gegevens te kunnen inzien of bewerken, wil je ervan verzekerd zijn dat die persoon niet meer kan doen of bekijken dan de bedoeling is. Procedures helpen trouwens niet alleen tegen criminele acties, maar voorkomen ook schade door menselijke fouten.  

Technische kwetsbaarheden

Je techniek is nooit 100% veilig. Hackers schrijven programmaatjes die automatisch het internet afstruinen op zoek naar netwerkpoorten die toevallig open zijn gelaten. Op het Dark web worden zwakke plekken in software gretig gedeeld. En op tal van onopvallende manieren kan je computer of server besmet raken met een virus. Alles wat technisch op het internet is aangesloten, is kwetsbaar.  

En soms is het gewoon brutaliteit

Soms zijn criminelen zelfs zo brutaal om je bedrijf binnen te lopen. Onder het mom van ‘ik kom de meter opnemen’ of verkleed als pakketbezorger worden ze vertrouwd op hun blauwe ogen, raken voorbij de ingang en schuiven ergens bij een werkstation aan om het systeem in te komen. Dit zou je ‘fysiek hacken’ kunnen noemen: random proberen ergens binnen te raken, en te hopen op kwetsbaarheden in de beveiliging.  

Hoe verklein je je kwetsbaarheid

Attack Surface Reduction betekent het verkleinen van de kans op een geslaagde aanval op je systemen en data. Net als bij inbraak geldt: als ze het maar lang genoeg proberen, komen ze er wel door. Daarom gaat het om het zoveel mogelijk beperken van de kwetsbare plekken. Dat doe je op drie manieren:
  • Technische hulp en training gaat menselijke fouten tegen
  • Goed systeembeheer, waaronder updates, firewall en virusscanner
  • Heldere procedures en gebruikersbeperkingen
Je systeembeheerder is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen. Het systeembeheer van Brisk ICT maakt daarbij het liefst gebruik van de uitgebreide beveiligingsmogelijkheden van Microsoft 365 Business Premium.  

De cloud lost veel op

Als je gebruik maakt van een professionele cloud-oplossing, zoals die van Microsoft 365, weet je zeker dat je de laatste updates en beveiligingsmogelijkheden aan boord hebt. De servers staan immers onder toezicht van de cloud-aanbieder. Let op: je systeembeheerder moet wel alles op de goede manier voor je instellen.

Technische hulp gaat menselijke fouten tegen

Je medewerkers zijn de zwakste schakel in je beveiliging. Laat daarom de apparaten waarmee je medewerkers digitaal contact hebben met de buitenwereld, zorgvuldig beheren, om fouten te voorkomen. Met Microsoft 365 Endpoint Manager kan je systeembeheerder dit vanaf 1 centraal punt regelen. Je kunt alle client devices van afstand de laatste beveiligingsupdates geven, bepaalde instellingen afdwingen, en ook monitoren of de beveiliging niet verbroken is en of de encryptie nog deugt.

Tegen phishing en virussen

Om de kans op geslaagde phishing te verkleinen, zorg je sowieso dat je medewerker alleen met Multi Factor Authenticatie kan inloggen. Eis ook een streng wachtwoord. Zo voorkom je dat inloggegevens al te makkelijk in handen van criminelen komen. De encryptie van je apparaat moet in orde zijn, anders krijg je niet eens toegang tot de bedrijfsdata. Inkomende mail wordt door Microsoft 365 Business Premium streng gescreend op virussen en verdachte links, en desnoods wordt een bericht in quarantaine gezet en alleen door een beheerder vrijgegeven.

Training

Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Daarom is het goed om je medewerkers regelmatig te laten trainen en voor te lichten om bijvoorbeeld dreigingen te herkennen en op een verantwoorde manier met (login-)gegevens om te gaan.  

Updates, firewall, virusscanner

Controleer niet alleen inkomende mail op virussen, maar check ook je systeem op verdachte processen. Je OneDrive, Sharepoint en Microsoft Teams worden bij gebruik van Microsoft 365 Premium voortdurend kritisch nagelopen op virussen en ander gevaar. De beveiliging van je bedrijfsnetwerk begint waar het internet binnenkomt: met de beste modem/router. Bij Brisk ICT werken we graag met Fortigate routers, omdat deze uitstekende firewallsoftware aan boord hebben, en daarmee digitale inbraakpogingen goed kunnen afweren. De laatste updates van je programma’s zijn voor de veiligheid essentieel. Je systeembeheerder kan van afstand zorgen dat ieder apparaat over de laatste software- en firmware-updates beschikt. Zodra er een beveiligingsupdate uitkomt, wordt die direct over alle apparaten in het netwerk verspreid.  

Heldere procedures

Niet iedereen wil je zomaar toegang geven tot alle informatie. Daarom is het goed om per gebruiker de toegangsrechten te bepalen. Je wilt vastleggen wie op welke manier toegangsrechten voor gebruikers kan aanvragen. En bij het veranderen van functie of bij ontslag, moet het controleren van die rechten onderdeel uitmaken van de procedure. Bij Brisk ICT raden we ieder bedrijf aan om een IT-regisseur aan te stellen om procedures en processen te monitoren en te evalueren. En het aantal power users moet zoveel mogelijk worden beperkt.  

Als je servers in je bedrijf staan

In het begin noemden we ze al: de bedrijven die om speciale redenen hun data of (speciale) programma’s op fysieke servers on premise hebben staan. Zij maken niet of slechts deels gebruik van de Cloud-omgeving. Hun servers beheren ze zelf of via een ICT partner (zoals bijvoorbeeld Brisk ICT). Brisk ICT levert o.a. diensten om je eigen servers te beheren en te monitoren en van alle nodige (beveiligings-)updates te voorzien.  

Penetratietest

Het is goed om van tijd tot tijd een Pentest uit te laten voeren. Ethische hackers proberen dan op alle mogelijke manieren de beveiliging van je gegevens uit. Dat kan zowel van buitenaf, met fake-phishingmails of het opsporen van zwakke plekken in je systemen, als van binnenuit door te kijken hoe makkelijk het is om een gebruikersnaam en wachtwoord buit te maken. Bij Brisk ICT werken we hiervoor samen met gespecialiseerde informatiebeveligingsbureaus.  

Attack Surface Reduction: er komt veel bij kijken

Je ziet: bij ASR komt heel veel kijken. Gelukkig kun je de veiligheid van je (cloud)systemen helemaal overlaten aan het systeembeheer van Brisk ICT.
  • Je krijgt advies, en wat we adviseren kunnen we ook uitvoeren
  • Onze Service en Support reageert direct bij nieuwe veiligheidsrisico’s
  • We zijn experts in alle aspecten van Microsoft 365, en werken net zo vaardig met de beheeroplossingen van Apple
Dat betekent dat jij je alleen maar bezig hoeft te houden met jezelf beschermen tegen warmte, zon en regen. Wij houden je cyberkwetsbaarheden ondertussen zo klein mogelijk. [...]